poza-Libertatea

Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura(APIA) si-a pierdut capacitatea de coordonare si efectuare a platilor comunitare si nationale in agricultura, dupa decapitarea de catre Directia Nationala Anticoruptie(DNA) a conducerii centrale. Directorul general si directorul general adjunct sunt suspendati si anchetati pentru fapte de coruptie. La nivel de centre judetene dar si centre locale, o sumedenie de directori executivi, sefi de centre locale sau functionari ai agentiei se afla in ancheta sau sunt condamnati pentru fapte de coruptie.

Atunci cand anchetele penale s-au apropiat de ministerul condus de Daniel Constantin, minister care coordoneaza aceasta agentie, ca un facut, mafia terenurilor agricole s-a repliat, obligand pe Ponta si Constantin sa puna de o ordonanta de urgenta, pentru a le masca ilegalitatile.

Sa ne amintim de firma agricola a lui Dan Voiculescu, aflata in proces cu Agentia Domeniilor Statului(ADS), care si-a transferat rapid terenurile arendate, pe o alta firma, facand un nou contract de arenda cu aceeasi agentie ADS. In mod evident, prima firma trebuie sa restituie la APIA subventia pe suprafata obtinuta din 2007, contractul de arenda cu ADS fiind contestat in instanta, proces aflat pe rol.

Terenurile Ioanei Basescu cumparate de la o firma italiana, fac obiectul unei anchete DNA, firma fiind suspectata de achizitii si intabulari ilegale de terenuri. Ulterior terenurile au fost luate in arenda de catre firma Elenei Udrea si declarate si identificate aiurea la APIA pentru obtinerea de subventii.

Acestea sunt doar doua cazuri intens mediatizate. In tara, neregulile si ilegalitatile abunda, instantele de judecata avand mii de procese pe rol.

Invocand blocarea platilor pe suprafata pentru Campania 2014, Victor Ponta si Daniel Constantin, au pritocit o ordonanta de urgenta in 30 aug. 2014, care ia fata DNA si o blocheaza in a mai ancheta si aresta oamenii PC-ului si PSD-ului din APIA.

Este vorba de modificarea art. 7 al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura.

Vechiul art.7alin. 1, lit. f,  spunea: fermierul ‘sa prezinte documentele necesare care dovedesc dreptul de folosinta si sa poata face dovada că utilizeaza terenul pentru care s-a depus cererea;’
Modificarea din noul OUG este:
1. La articolul 7 alineatul (1), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„f) să prezinte documentele care fac dovada utilizării legale a terenului pentru care s-a depus cererea;”

Tot la art.7, dar alin.5 in loc de: ‘Responsabilitatea privind valabilitatea si legalitatea documentelor apartine fermierului si/sau autoritatii care a emis/atestat aceste documente, dupa caz’, se propune
2. La articolul 7, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Documentele din care reiese utilizarea legală a terenului agricol se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi se prezintă la solicitarea reprezentanţilor Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.”

Smecheria modificarii art.7, alin.5 din OUG consta in faptul ca daca fermierul observa o neregula facuta de arendas, banuit ca e in cardasie cu APIA si primaria care elibereaza adeverintele, pentru confirmarea suprafetelor, acesta sa nu se mai poate adresa DNA.

In mod normal, fermierii s-au adresat pana acum, conform procedurilor, departamentului antifrauda din cadrul APIA, departament care, in urma constatarii neregulilor  se adresa DNA, omologul Biroului European de Lupta Anti-Frauda(OLAF).

Rezultatele s-au vazut pana acum precum si respectarea procedurilor. DNA a actionat la Suceava, decapitand conducerea APIA de acolo si pe dir. gen. Dorel Benu.

Speriat, Daniel Constantin si-a amintit de proceduri si si-a trimis pe teren ‘razboinicii’ conservatori si social-democrati din APIA si APDRP in controale obositoare si enervante pe teren.

Urmare a noii ordonante, de acum incolo vei reclama nereguli privind dreptul de proprietate sau folosinta, lovindu-te de ‘dreptul de utilizare’ inventat de Constantin si de Ponta.

Faptele penale privind  prezentarea la APIA a unor documente false in declaratiile pe proprie raspundere, nu mai apartin fermierului sau autoritatii emitente. ‘Documentele din care reiese utilizarea legală a terenului agricol se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi se prezintă la solicitarea reprezentanţilor Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură’.

Asadar, omologul OLAF(DNA) fiind scos din schema europeana de control si supracontrol, ar trebui sa conteste imediat aceasta ordonanta de urgenta la Curtea Constitutionala.

Exista suspiciunea ca fiecare viitor ministru sau director APIA sa isi protejeze marii latifundiari, dand frau liber la nereguli inimaginabile si la fraudarea deopotriva a bugetelor FEGA, FEADR si bugetul national.


8 comentarii la “Ordonanta de urgenta pentru fraudarea bugetelor FEGA, FEADR si bugetul national”
  1. Matei a spus:

    Buna seara domnule inginer,
    in prag electoral, cum se face de nu au dat avans SAPS ca anul trecut, in septembrie?
    Anul acesta, platile se fac tot din octombrie, ma refer la avansuri pentru zona defavorizata. Multumesc!

  2. G Vlad a spus:

    anul acesta cand vor intra subventiile,stie cineva?

  3. Andrei a spus:

    Buna ziua domnule Poienaru.
    Cum interpretati ordinul ministrului agriculturii nr. 1401/2014 cu privire la OUG 54/2014 pentru modificarea si completarea Ordinului MADR nr. 246/2008 ( http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_38529/Ordinul-MADR-nr-1401-2014-modificarea-si-completarea-Ordinului-MADR-nr-246-2008-stabilirea-modului-de-implementare-a-conditiilor-specifice-si-a-criteriilor-de-eligibilitate-pentru-aplicarea-schemelor-de-plati-directe.html )
    Ce implicatii de ordin juridic are acest ordin dupa parerea dvs? Ce schimbari se vor produce? Va multumesc anticipat pentru raspuns.

  4. Antoniu a spus:

    @Andrei-pana acum trebuia sa faci dovada proprietatii prin titlu de proprietate la care trebuia sa adaugi obligatoriu adeverinta de la primarie. pentru dovada dreptului de folosinta a terenului trebuia sa prezinti contractul de arenda, concesiune,etc., plus adeverinta de la primarie. ordinul ministrului de care faceti vorbire confirma ceea ce sriu eu in articol. ordinul inlocuieste sintagma ‘drept de folosinta’ in care trebuia sa prezinti documentele de mai sus SI adeverinta de la primarie, cu sintagma ‘drept de utilizare, in care trebuie sa prezinti, titlul de proprietate SAU contractul de arenda, concesiune, etc., SAU adeverinta de la primarie. Exceptie fac pasunile unde conjunctia SI este obligatorie, adica titlu de proprietate SI adeverinta, contract de arenda, concesiune, etc SI adeverinta. Folosirea conjunctiei SAU, da dreptul primariilor sa faca singure dovada ‘dreptului de utilizare’, acest lucru dand nastere abuzurilor inimaginabile de care vorbeam in articol. Un ex.: am un teren mostenire si incep sa fac toate diligentele pentru a intra in posesie si a-l identifica pentru a-mi depune o cerere de subventie.Intre timp, un mare arendas, obtine adeverinta de la primarie facand dovada dreptului de utilizare la Apia, adeverinta care cuprinde si terenul dvs., fara sa stiti. Logica imi spune ca va trebui ca in instanta, cu dovada dreptului de mostenire, sa scoateti arendasul de pe terenul dvs., acesta avand ‘drept de utilizare’. Ordonanta si ordinul vor genera procese in instanta cu duiumul si vor incuraja mafiotii sa-ti calce si sa-ti utilizeze terenul fara voia ta, luand ilegal subventii comunitare si nationale. In loc sa se intre in legalitate prin cadastrarea intregii suprafete a Romaniei, e mai comod SI/SAU sa jefuiesti bugetele.

  5. xyz a spus:

    @ G.Vlad Madr a dat un comunicat prin care anunta ca subventiile vor intra incepand din 16 octombrie a.c.
    Mai multe detalii ai aici –> madr.ro/ro/comunicare/1506-comunicat-de-presa.html

  6. Livia a spus:

    Buna seara domnule Poienaru,
    La APIA se intampla exact ceea ce ii raspundeti lui Andrei.Dar chiar si la pasune.
    La Apia a fost trecuta o intreaga tarla de pe teritoriul unei comune x,in componenta unui bloc fizic pe teritoriul comunei y. Consiliul local al comunei y a aprobat ca 25ha din blocul fizic sa fie concesionate sotiei viceprimarului.
    ANI a sesizat incompatibilitatea sotului doamnei si cazul a fost judecat la Curtea de Apel, unde domnul vice a pierdut. Terenul de categ, pasune include si tarlaua comunei x.Din 2010, doamna ia subventii pe terenul meu care este amplasat administrativ, cadastral, pe raza comunei x.
    Din anul 2011, am venit si eu la Apia cu terenul meu. dar trebuie sa va scriu un roman ce patesc eu .
    Eu, urmasa unui mare „chiabur” m-am luptat prin tribunale si din 200 de ha, abia am obtinut 25ha si asta ca detin acte din anii aceia.|Pe 10 ha am titlu din 2003, iar pentru dif, am hotarare judecatoreasca, terenul mentionat mai sus fiind inscris pe titlu.
    Asa ca de 4 ani, eu pun terenul la APIA si sunt mutata cu el de catre functionarii APIA pe alt amplasament plin de maracini.Sunt chemata la supradeclarare cu actele in mana, am si coordonatele terenului si schitele cafastrale din 2 expertize judiciare si totusi sunt penalizata ca am maracini. Si asa, apia da subventia doamnei vice. Acum sunt o persoana cu handicap, care am notificat Apia,dar nu m-au lasat sa-mi fac transfer ca proprietate, caci au zis ca anul acesta nu se accepta, de abia de la anul.Si sicanarea continua. Mai am multe de povestit, dar cui sa ma adresez in tara asta? Cititi ziarul Atac din 7 iulie 2014 si acolo e scris numai de o parte din nereguli, relatate chiar de functionari Apia.
    Cu stima,
    Livia

  7. ANA a spus:

    domnule Antoniu ,am o rugaminte mare si urgenta. pintr-un transfer de exploatatie facut in anul 2012 am primit teren agricol de la tatal meu. Noi stam in zona defavorizata ,deci dosarul are angajamnete de agromediu si de zona defavorizata ,care prn transfer ,imi revin mie sa le continui din 2012 timp de 5 ani. In anul 2013 pentru ca am proiect 141 mi s-a cerut sa fiu persoana fizica autorizata ,deci am mers la APIA si mi am facut transferul conform actului de la registrul comertului , banii mi au intrat tot in contul meu dar pe persoana fizica autorizata , In anul 2014 ,pentru ca mi am schimbat forma de organizare si APIA ma vede ca si cum as fii fermier nou nu mi recunoaste plata pentru zona defavorizata si pierd 2000 lei .plata pentru pachetele 1 si 2 le primesc.Eu cred ca nu i corect sa ma vada ca si fermier nou ,sa nu primesc plata pentru zona defavorizata ,pentru ca nu mi am mutat pamantul , nu sunt fermier nou , am vazut cazuri ca un vecin care a facut prima data dosar la APIA in 2013 ,in anul 2014 nu este considerat fermier nou si primeste toate drepturile si zona defavorizata , si eu care doar mi am transferat dosarul pe pesoana fizica autorizata ,fiind platit in anul 2013 in cont de pfa cu angmentele semnate de prelungire si zona devaforizta ,pentru anul 2014 mi se zice ca sunt nou si mi se taie dreptulde zona defavoriazata , Va rog sa ma ajutati si sa spuneti mai sus cazul meu ,ca eu nu m ai stiu ce sa ma fac , Va multumesc domnule Antoniu si va respect .

  8. bud anamaria a spus:

    la fel ca si in cazul de mai sus am schimbat forma de organizare datorita masurii 141 in 2013 din PF in PFA, eu am avut dosar din 2012. suprafetele sunt in zona defavorizata. nu inteleg ce se intampla, ne putem juca cu legile? unii primesc altii nu?

Comentariul tau