daniel-constantin-ziua-mondiala-a-alimentatieiUn reprezentant al României la Bruxelles pe probleme de agricultură, care a schimbat o grămadă de guverne, fără să fie clintit din schemă, îți putea da senzația că prin renunțarea la post, poate veni în țară să facă reforme. Venirea lui Irimescu în fruntea MADR,a bulversat ministerul si agenţiile din subordine, mai degrabă decât a le reforma.

Când te gândești numai la faptul că ‘Păun’, numele de cod a lui Vasile Pușcaș la securitatea din Cluj, a lucrat perfect cu Irimescu la aderarea României la UE, am putea crede că toate structurile românești de afară sunt controlate de servicii. De noile servicii.

Nu vreau să insinuez faptul că Irimescu a fost colaborator al securității.  În 2015 a fost controlat de CNSAS, din care a rezultat că nu a fost colaborator, ‘in sensul legii’ , doar la ocuparea în perioada 2012-2014 a funcției de secretar de stat in MADR. Pentru ocuparea funcției îndelungate la Bruxelles, nicio instituție n-a catadicsit să ceară același lucru.

Dacă în afara țării serviciile ‘servesc patria’, în interior se pare că servesc propriilor interese.

Hai să vedem, ce se întâmplă dacă vrei să cumperi sau să vinzi teren în România.
Intri pe site-ul MADR si mergi la ‘Direcţii agricole judeţene’.
Îți alegi un județ, dai click pe site-ul DADR județean și accesezi ‘Vânzare terenuri’.
La o primă încercare, am dat click pe site-ul DADR Alba care nu se deschide.
Site-ul DADR Hunedoara, un alt exemplu, se deschide și vezi afișate ofertele de vânzare, conform legii, în care îți apare numele vânzătorului, suprafața, nr. cadastral și prețul.
Dacă deschizi DADR Ialomița, aici legea nu se mai pune. Apar doar fișiere Word cu numele vânzătorului și suprafața de vânzare, fără date de contact, nr. cadastral, etc. Într-un cuvânt, o afișare în afara legii.

Pentru a veni în sprijinul cumpărătorilor, căci vânzătorii știu ce au de făcut prin simpla prezența la DADR local, sugerez acestora, ca atunci când oferta este postată pe site, e foarte important de reţinut nr. cadastral pentru a va localiza parcela sau suprafaţa pe care o veți cumpăra. MADR ar putea crea o bază de date geospațială proprie în care să vezi și parcela pe teren, în sensul în care, parcela nou cumpărată să o integrezi într-o cerere la Apia sau să o asociezi altor cumpărări de terenuri din jur, sau asocieri cu alți fermieri.

Având nr. cadastral, intri pe site-ul ANCPI. Aici, accesezi ‘Geoportal’-‘Aplicatii’-‘E-Terra’ după care accesezi județul, localitatea și introduci nr. cadastral. Imediat site-ul îți localizează parcela.

În mod normal, ANCPI este în subordinea lui Dâncu, vice-premier tehnocrat. Dar cele două ministere, MDRAP si MADR,  în loc să lucreze pentru cetățean, coordonează agențiile din subordine, ca pe propriile lor moșii.

Un cumpărător trebuie să primească, în copie, de la DADR local, oferta pe suprt scris și pe suport electronic parcela de vânzare, pentru ca acasă, prezumtivul fermier să o introducă în IPA Online pentru a verifica dacă este eliberată și de sarcini la APIA(nu este declarată la APIA de către proprietar în momentul vânzării sau arendată).
Numai că în România toate sunt pe invers iar la MADR nu se pricepe sau este un minister stat în stat, care răspunde, probabil, doar la apelul serviciilor.

Serviciilor în agricultură.


1 comentariu la “Vreau să cumpăr teren agricol. Cum procedez?”
  1. LA Florin a spus:

    Actuala „Lege de vinzare a terenurilor agricole” este pur si simplu o bataie de joc.
    1. Este necontitutionala, ingradirea dreptului la proprietate prin fixarea unor conditiila vinzare contravine flagrant Constitutiei Romaniei si culmea! niciun senator, deputat, din forul legislativ nu a sesizat Curtea Constitutionala in acest sens, nici macar Avocatul Poporului, incit te intrebi aceste intitutii ce rost mai au in Statul Roman.
    2. Impiedica aparitia unei Piete Libere de vinzare a terenurilor agricole, tinind in mod artificial pretul terenului agricol sub adevarata lui valoare, in vreme ce in Europa terenul agricol se tranzactioneaza cu sume cuprinse intre 20.000 si 16.000 euro, la noi este tranzactionat la preturi de 1.000, 2.000, 3.000 de euro!
    3. Formalitatile de Publicitate de vinzare a Ofertei, care trebuie da dureze 30 de zile, tin in realitate peste trei luni! Pe site-ul Directiei Agricole este trecut doar ca o simpla formalitate ion vederea vinzarii, deoarece, in lipsa posibilitatii unui acces liber la o Piata de tranzactionare terenul este adjudecat din start de arendas, cel care are tdrept de preemtiune, nici nu poti ajunge pe piata cu el.
    4. Desi facuta ca O lEGE CE SE DORETE A RESTRICTIONA VINZAREA CATRE PERSOANE DE ALTA CETATENIE, in realitate prin favorizarea ARENDASILORA, in marea lor majoritate cetateni straini sau societati cu capital strain se ajunge la paradoxul de-a FAVORIZA CUMPARAREA TERENULUI agricol DE CATRE PERSOANE STRAINE SAU SOCIETATI CU CAPITAL STRAIN!
    5. Restrictionarea instrainarii terenului agricol al Romaniei NU POATE FI FACUTA printr-o RESTRICTIONARE A DRPTULUI DE VINZARE, cum este in actiuala lege, si contravine Constitutiei, ingradind dreptuiul de proprietate ci printr-o RESTRICTIONARE LA CUMPARARE, asa cum este si normal, sa nu aiba dreptul SA CUMPERE, nu sa ITI FIE INGRADIT DREPTUL DE A VINDE!

Comentariul tau