După articolul meu anterior despre reforma necesară în APIA, public acum draftul transmis premierului Ilie Bolojan. Reacțiile au fost masive: funcționari onești, sufocați de impostura sistemului, au confirmat dezastrul.
Am ezitat să trimit acest document și ministrului Agriculturii, binecunoscut adept al stilului Farfuridi din piesa „O scrisoare pierdută” a lui Caragiale: „ori să se revizuiască, primesc! dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! clar atunci să se schimbe pe ici pe colo, și anume în punctele esențiale.”
Directori și șefi aduși politic își instalează soțiile și prietenii în funcții bine plătite, fără atribuții. Șoferi ajunși consilieri superiori sau directori. Secretare care conduc în locul șefilor. Mașinile de teren sunt folosite de acoliți, iar inspectorii de control se luptă pe coclauri cu autoturisme de oraș.
Se inventează posturi, se ocolesc condițiile legale de promovare, se pensionează doar selectiv, totul cu tăcerea ANI și ANFP. Rețele de influență politică și securistă decid angajările și epurările.
Asta nu mai e administrație, e capturare instituțională!.
Prim-ministrul trebuie să controleze de urgență și modul de acordare a stimulentelor salariale. Plăți fictive au fost făcute masiv în APIA, prin aplicarea haotică a unor ordine ministeriale și acorduri de finanțare, fără o corelare clară cu atribuțiile din fișele de post. Așa cum am documentat în articolul meu din 2023, milioane de euro din fonduri europene au fost direcționate către șefi care nu gestionau nicio măsură FEADR, în timp ce funcționarii care lucrau efectiv în IACS erau marginalizați.
Aplicații informatice precum „Stimulente salariale FEADR” au fost dezvoltate pentru a cosmetiza raportări fictive, cu girul conducerii APIA și complicitatea unor directori din MADR. Totul a fost girat de ordine ministeriale care nici măcar nu sunt publicate pe site-urile instituțiilor. Bairamul pe fonduri europene trebuie oprit. Cei care muncesc trebuie recompensați, iar cei care mimează atribuții, eliminați.
HG-ul de mai jos propune măsuri dure de reducerea drastică a personalului, desființarea rețelelor clientelare, concursuri reale cu observatori europeni, reorganizare totală și economii uriașe.
PROIECT DE HOTĂRÂRE A GUVERNULUI
privind reorganizarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA)
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 37 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum și al art. 5 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre:
Art. 1 (1) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), instituție publică cu personalitate juridică aflată în subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, se reorganizează prin reducerea, comasarea și externalizarea unor structuri, activități și funcții, în scopul eficientizării, transparentizării și digitalizării activității acesteia.
(2) Numărul total de posturi va fi redus cu minimum 35% la nivelul aparatului central și cu cel puțin 25% la nivelul structurilor teritoriale.
Art. 2 (1) Structura aparatului central se reorganizează împrejurul a maximum 6 direcții generale funcționale: a) Direcția generală tehnică (intervenții, autorizare, LPIS, control); b) Direcția economică și juridică (financiar-contabil, juridic, audit, contencios); c) Direcția resurse umane și administrativă (resurse umane, patrimoniu, achiziții, SSM); d) Direcția relații europene și raportare (relații instituționale, raportare UE, promovare); e) Direcția IT și digitalizare; f) Direcția control intern și conformitate (antifraudă, metodologie, securitate).
(2) Se desființează toate funcțiile de director general adjunct, șef serviciu și șef birou care nu se mai justifică structural.
(3) Toate posturile de conducere vor fi scoase la concurs public, organizat de MADR, cu participarea obligatorie a unor observatori sau membri delegați din partea Comisiei Europene. Mandatele de conducere sunt limitate la 3 ani, fără posibilitate de reînnoire automata sau numiri politice.
Art. 3 (1) Centrele județene APIA vor funcționa cu un singur director executiv și trei servicii comasate: a) Serviciul de autorizare și plăți; b) Serviciul de control și LPIS; c) Serviciul economic și resurse.
(2) Centrele locale vor fi subordonate centrelor județene, fără conducere proprie, cu funcții de execuție redistribuite. Centrele locale din județele cu mai puțini de 5.000 fermieri activi se comasează administrativ.
Art. 4 (1) Se externalizează următoarele servicii, prin licitație deschisă: a) controlul pe teren și monitorizarea prin satelit; b) mentenanța IT, infrastructura digitală și suportul tehnic; c) auditul intern și antifraudă; d) serviciile de pază, arhivare și logistică; e) serviciile de resurse umane; f) analiza de risc.
(2) Contractele vor include criterii de performanță și audit extern anual.
Art. 5 (1) Este interzis transferul de personal din alte instituții publice în cadrul APIA. Accesul se face exclusiv prin concurs național, conform legislației privind funcția publică și regulamentului APIA aprobat de Comisia Europeană.
(2) Este interzisă angajarea sau menținerea în aceleași structuri APIA a soților/soțiilor sau rudelor de grad I. Candidații la concurs au obligația de a declara orice legătură cu membri ai Parlamentului, MApN sau ai serviciilor de informații.
(3) Promovările în funcții se fac exclusiv prin concurs organizat de comisii externe APIA, cu justificare a performanței, volumului de muncă și a rezultatelor.
Art. 6 (1) Orice modificare ulterioară a organigramei APIA impune notificarea și reacreditarea din partea Comisiei Europene.
(2) MADR va aproba noul stat de funcții în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
EXPUNERE DE MOTIVE
Reorganizarea APIA este necesară și urgentă pentru a elimina disfuncționalitățile structurale, suprapunerea de funcții și influențele de natură politizantă sau clientelară. Scopul acestei reforme este consolidarea unei structuri funcționale, transparente, eficiente și orientate către rezultate.
Prin reducerea posturilor și comasarea structurilor interne, se elimină paralelismele și se crește calitatea actului administrativ. Externalizarea serviciilor critice (IT, audit, control, HR) răspunde cerințelor de obiectivitate și control extern.
Reforma instituțională propusă are la bază prevederile Master Planului de înfrățire instituțională din cadrul Proiectului de Twinning, care a fundamentat inițial construcția APIA ca agenție comunitară. Așadar, modificarea actualei structuri presupune reintrarea în legalitate și eficiență financiară.
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
- Titlul proiectului: Hotărâre a Guvernului privind reorganizarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA)
- Acte normative incidente: OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ; Legea nr. 500/2002; Regulamentele UE privind implementarea PAC 2023-2027
- Impact bugetar: economii anuale estimate de 7.560.000 lei prin externalizarea a 180 posturi (control, IT, HR etc.)
- Impact organizatoric: simplificare structurală, eliminare funcții nejustificate, comasări teritoriale
- Impact instituțional: creșterea eficienței, trasabilitate decizională, eliminarea conflictelor de interese
- Termen de implementare: maximum 60 de zile de la publicarea HG
- Autoritate responsabilă: Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR)
- Notificare obligatorie și reacreditare: Comisia Europeană
A venit vremea curățeniei!.
No Comments on “Proiect HG de reorganizare APIA”
You can track this conversation through its atom feed.