Într-o administrație publică care își revendică meritocrația și neutralitatea politică, ascensiunea domnului Irimescu Traian la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) Vâlcea rămâne un exemplu discutabil de promovare accelerată, dublată de opacitate administrativă și suspiciuni rezonabile privind influențele familiale. Acesta este fratele fostului ministru al Agriculturii, Irimescu Achim, cu influență majoră în structurile cheie din agricultură, atât în plan național cât și european.

Într-un interviu acordat presei agricole pe 7 noiembrie 2016, Achim Irimescu declara explicit că are „doi frați juriști și o soră fără facultate”, precizând totodată că își petrecea frecvent vacanțele la Vaideeni, în județul Vâlcea, localitatea de baștină. Traian Irimescu este unul dintre acești frați – identificabil prin nume, profesie și proveniență – și se afla, chiar în anul interviului, în plin proces de promovare în cadrul APIA, ajuns deja consilier asistent după doar doi ani de la angajare. Traiectoria sa administrativă merită o atenție detaliată: în 2014, la vârsta de 58 de ani, este angajat la APIA Vâlcea pe postul de consilier debutant, venind din zona privată, de la firma Digital Cable Systems SRL. Doi ani mai târziu, în 2016, este promovat consilier asistent. În 2019 urmează o altă avansare, în funcția de consilier principal, iar în 2022 este numit consilier superior.

Această evoluție contrazice standardele obișnuite de promovare în funcția publică, care impun stagii minime și criterii clare de competență profesională. Din punct de vedere legal, avansările trebuie susținute de evaluări, concursuri și justificări administrative transparente. În cazul de față, nu există nicio mențiune publică privind aceste etape sau existența unor concursuri reale pentru ocuparea funcțiilor.

Mai grav, în anul 2022, când este deja numit consilier superior, Traian Irimescu nu are declarația de avere și interese publicată pe site-ul APIA, așa cum impune legea. Documentele apar doar pe site-ul vechi al Agenției Naționale de Integritate, ceea ce sugerează un posibil acord tacit între funcționar și instituție pentru a omite această obligație legală de transparență. În cuprinsul declarației de avere, la secțiunea „Clădiri”, domnul Irimescu figurează ca moștenitor în cotă de 1/4 al unei case de locuit de 77 mp în Vaideeni, împreună cu Irimescu Achim, Uba Gabriela și Gruia Iuliana. Existența acestei coproprietăți imobiliare, atestată oficial, întărește natura relației de familie între titularul funcției de ministru și beneficiarul ascensiunii administrative din APIA.

Tot în 2022, în contextul vârstei de peste 65 de ani, CNSAS emite o adeverință (nr. 7808/25.10.2023) care confirmă că domnul Traian Irimescu nu a fost lucrător sau colaborator al fostei Securități. Această verificare este, potrivit art. 465 lit. k din Codul administrativ, obligatorie pentru funcționarii publici care continuă activitatea după pensionare. Faptul că ea a fost emisă indică clar că raportul de serviciu al acestuia a fost prelungit administrativ după împlinirea vârstei standard de pensionare.

Apariția unui comentariu anonim pe blogul personal în iulie 2025, care sugerează că domnul Irimescu frecventa rar serviciul și ar fi beneficiat de favoruri neoficiale, întărește percepția publică deja consolidată de lipsa de transparență și de ascensiunea bruscă a acestuia. În răspunsul meu, am menționat, fără echivoc, că promovarea sa a fost facilitată în epoca în care fratele său deținea funcții de conducere în MADR, iar Adrian Pintea – susținut la rândul său de Achim Irimescu – i-ar fi fost aliat în cariera instituțională.

Într-un stat de drept, astfel de situații nu pot fi ignorate. Este dreptul publicului să afle cine a semnat prelungirea activității după 65 de ani, daca a cumulat sau nu domnul Irimescu salariul cu pensia în perioada 2022–2025, daca au fost respectate toate condițiile legale privind promovarea și ocuparea funcțiilor publice în acest caz si de ce APIA Vâlcea nu a publicat declarațiile de avere și interese în mod legal?

În absența unui răspuns ferm și transparent din partea APIA, ANFP sau MADR, cazul rămâne emblematic pentru infiltrarea relațiilor de familie în mecanismul funcției publice. O investigație administrativă riguroasă ar trebui să clarifice dacă în această carieră s-au respectat toate normele legale sau dacă avem de-a face, încă o dată, cu o administrare duplicitară, în care influențele personale cântăresc mai mult decât legea și competența.


No Comments on “Cu frate ministru, de la debutant la consilier superior în doar 8 ani”

You can track this conversation through its atom feed.

No one has commented on this entry yet.

Lasă un răspuns

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>