‘Eu ma numesc Bechtel Corporation. Am semnat in dimineata zilei de 19 decembrie 2003 un contract cu guvernul PSD in valoare de 2,5 miliarde de parai pentru constructia a 415 km de autostrada. Lucrarile demareaza in iunie 2004. Alegerile se apropie si la noi (SUA), si la voi. Incepand cu data de 1 mai 2004, musai ne trebuie un om bun la toate pe care il vom numi Public Affairs Manager pe toata tarisoara asta. El va tine legatura cu autoritatile si va gestiona banii de publicitate, caci avem buget pentru un numar nelimitat de campanii electorale. Ramaneti pe autostrada linistiti.’
He, he! Iata ca au trecut vremurile in care PSD facea jocurile pe banii publici. Recentele dezvaluiri privind celebrul contract cu autostrada Bors-Brasov, au scos la iveala unele aspecte ce frizeaza penalul, motiv pentru care premierul Tariceanu a refuzat sa se pronunte asupra oportunitatii continuarii acestui proiect. In schimb, Emil Boc, un opozant al proiectului in campania electorala si-a redefinit strategia, dupa castigarea primariei clujene. Impreuna cu cei de la UDMR, Emil Boc sustine prin toate mijloacele reinceperea constructiei autostrazii Bors-Brasov. Parca un facut, toti parlamentarii judetelor traversate de viitoarea autostrada si-au unit fortele si striga pe toate drumurile(judetene) ca vor autostrada.
Intr-adevar, se impune o modernizare a retelei de drumuri in Romania si constructia de autostrazi, dar trebuie sa privim si aspectele de ordin tehnic, al eficientei traficului si nu in ultimul rand, privind capacitatea bugetului de a suporta asemenea constructii.
Din punct de vedere tehnic, traseul este ales astfel încat costurile unitare pe 1 km de autostrada sa nu depaseasca 8 mil.$. Estimativ, în zona de deal, costurile unitare sunt de 6-10 mil.$/km de autostrada, la ses între 4-6 /km, iar în zona de munte între 8-18 mil.$/km. Facand un calcul teoretic valoarea constructiei a 415km de autostrada s-ar ridica la aproximativ 2,5 mid$ fara a se tine seama de cresterea preturilor la materiale si combustibil. În general, exista între localitati, anumite praguri de rentabilitate pe diferite sectiuni ale unei autostrazi. Ceea ce era clar inca de la inceput, rentabilitatea tronsonului IV European ce porneste de la Bucuresti prin Pitesti, Ramnicu Vilcea Sibiu, Deva, Timisoara, Arad si care face jonctiunea cu celelalte coridoare paneuropene III, V,VI, VII si IX. Chiar daca argumentele au fost puternice si anume ca pe acest tronson erau finantari europene(ISPA) fostul partid de guvernamant a optat pentru constructia autostrazii Brasov-Bors.
Actualii guvernanti au inteles foarte bine criticile venite de la Uniunea Europeana, care specifica foarte clar ca in conformitate cu legile europene, achizitiile publice se fac prin licitatie si nu atribuire directa. Iata ca presiunile bugetare si cele externe dar si traficul intens de marfuri, justifica definitivarea coridorului IV paneuropean.
Dupa cum se observa viitoarea autostrada Brasov-Bors va trebui prelungita cu peste 100Km in Ungaria pentru a face jonctiunea cu tronsonul V iar estimarile privid costul redus al constructiei si rentabilitatea reprezinta in acest moment doar speculatii.
Articolul a fost publicat in 2004.
Intre timp, ungurii au ajuns la granita noastra facand jonctiunea cu tronsonul V european iar Bechtel e gata de plecare, precum guvernul condus de Emil Boc.
Fac un apel din nou catre Bechtel’s Community Relations Manager, sa reconsidere pozitia companiei si sa inceapa negocierile cu cei care vor guverna tara dupa 2012.
Dear Mr. Poienaru. 3/20/2004
I am Bechtel’s Community Relations Manager currently in Romania to identify
local community issues and concerns regarding construction of the motorway.
While we do not currently have a community relations position advertised, we
are likely to begin recruiting soon. In that light, I would appreciate the
opportunity to meet with you next week while I’m in Cluj.
If you are available and interested, please let me know. I can be reached by
email or by cell phone 0740 ….
Best regards,
Steve R. Drew
Bechtel Community Relations Manager
Corporate Affairs
San Francisco, CA, USA
…[email protected]
415-768-9918 (office)
415-768-0263 (fax)
No Comments on “Apel catre autostrada Transilvania”
You can track this conversation through its atom feed.
Marta Filip says:
si pina la urma v-ati intilnit?
Posted on 22 iunie 2011 la 12:09 pm.