Plecand de la definitia blocului fizic(BF) ca fiind o suprafata de teren unic identificata, cu limite stabile, utilizata in scopuri agricole de unul sau mai multi fermieri ce contine una sau mai multe parcele agricole, s-a observat in ultimii ani ca, noile pachete financiare delegate din Planul National de Devoltare Rurala 2007-2013(PNDR) pot influenta dramatic LPIS.
Au crescut factorii de risc folositi in analizele de risc premergatoare controalelor facute la parcelele aflate sub contract. Exista o tendinta a fermierilor de a-si mari declarativ suprafetele pentru a obtine sume mai mari prin noile pachete financiare. Acest lucru necesita o reconsiderare a limitelor parcelelor sau a blocurilor fizice. Cheltuielile aferente unei asemenea actiuni, suportate din bugetele nationale s-ar justifica, daca, astfel de subventii s-ar conditiona. Simplul angajament prin care esti obligat ca pe o perioada de cinci ani sa mentii o pasune in Bune Conditii Agricole si de Mediu(GAEC) si o activitate agricola, nu este relevant fara a conditiona banii proveniti din astfel de subventii, de achizitia unor utilaje de intretinere sau animale. Astfel, fermierul ar fi interesat sa-si stabilizeze limitele parcelelor, fara presiunea unor sanctiuni, limite invadate anual de zonele neagricole.

Un alt factor de risc ar fi inconstienta unora de a prezenta fermierilor noile pachete financiare dar si refuzul de a inregistra solicitarile celor care isi doresc acest lucru. Motivul principal, contrar Politicii Agricole Comune(PAC) ce se axeaza pe dezvoltarea rurala, este de a nu avea probleme in raportarea observatiilor privind blocurile fizice, justificarea erorilor de neconformitate aparute in urma controalelor, erori purtatoare de sanctiuni pecuniare in dauna fermierilor.
Exista inca neintelegeri in mecanismul de efectuare a platilor in agricultura. Ar trebui ca dupa declaratia fermierului si intocmirea rapoartelor privind observatiile asupra blocurilor fizice, imediat sa se faca o vizita rapida pe teren pentru a fixa in coordonate geografice aceste suprafete. Daca vechiul BF si-a marit sau micsorat suprafata sau a aparut unul nou, abia atunci sa se efectueze controlul privind modul de folosire al noilor pachete financiare. Se evita, astfel, confuzia dintre actualizarea unui unui BF si controlul efectiv asupra acestuia, masurarea si raportarea fata de sistemul de referinta national, respectiv controlul prin masuratori clasice, controlul privind respectarea Bunelor Conditii Agricole si de Mediu(GAEC), controlul Zonelor Defavorizate(LFA), controlul la Masurile de Agromediu(AM- M211,M212 si M214 din PNDR).
Ca sa fiu mai explicit, fermierul semnaleaza un bloc fizic inexistent in LPIS, unde declara ca are teren. Daca cererea lui se afla in esantionul de control, inspectorii controleaza doar parcelele aflate in cererea de subventie si nu ceea ce solicita prin formulare separate privind blocul fizic respectiv. Astfel de confuzii au generat si genereaza excluderi de suprafata, fermierul fiind controlat inainte de a i se defini exact zonele de pasunat pentru care solicita pachete financiare in plus. In Controlul Administrativ(CA) erorile LPIS se pot rezolva din timp. Se cunoaste faptul ca acest gen de erori genereaza in lant alte erori care diminueaza dramatic plata catre fermier: nerespectarea GAEC, AM, LFA,etc.
In privinta platilor europene catre consiliile locale acestea ar trebui sa inceteze. Autoritatea locala poate sa vegheze, pe baza unor acte normative, la conformitatea declaratiilor fermierilor cu ceea ce exista pe teren. Nu pot subventiona un Stat Membru(SM) prin diverse fonduri comunitare pentru ca apoi sa-i mai dau o plata prin consiliile locale, din aceleasi bugete. Aceasta se numeste plata dubla. O institutie a statului care gestioneaza fonduri comunitare sanctioneaza statul reprezentat prin consiliile sale locale, denumite ‘fermieri’, pentru ca nu a respectat GAEC, etc. Asadar, fondurile comunitare vin spre fiecare SM pentru reformare, urmate de sanctionare pentru nerespectarea propriilor reguli.
Considerentele de mai sus ar intari autoritatea SM asupra LPIS si, pe cale de consecinta, facilitarea efectuarii platilor catre adevaratii fermieri si o reala dezvoltare rurala la nivel european.


0 comentarii la “Impactul noilor pachete financiare din agricultura asupra Sistemului de Identificare a Parcelelor Agricole(LPIS)”
  1. martin anastase a spus:

    Buna ziua, domnule Poienaru,

    EXCELENT blog ! GENEROASA initiativa de a impartasi vasta dumneavoastra experienta profesionala! Daca aveti timp lamuriti ma si pe mine cum se face ca desi s a incheiat anul de campanie 2012 primesc sanctiuni pentru anii anteriori? APIA e un organism opac cu oameni care ori nu stiu ori nu vor sa consilieze corect fermierii. Am incercat din greu sa indeplinesc toate conditiile cerute de ei in acesti ani iar acum ma aleg cu sanctiuni si tot ce am facut se duce de rapa. Nu mi permit un avocat, nu mi permit sa merg in instanta stiu ca va cer sa faceti opere de caritate dar va rog acordati mi din timpul dvs. ca sa inteleg <> al celor de la APIA. E inadmisibila bataia lor de joc poarta pe drumuri oamenii si agricultura se duce de rapa in tara asta. Cu respect, Martin Anastase

  2. Antoniu a spus:

    @martin anastase-va solicit pe adresa dvs. de mail, documentele scanate in problema pe care o aveti, iar in functie de timpul disponibil si pricepere, am sa ma pronunt cum pot mai bine pentru a va lamuri. O sa va raspund tot pe mail.

Comentariul tau